6 kroków do udanego szkolenia.

Czy zastanawiałeś się, co należy zrobić, aby po szkoleniu pracownicy pracowali lepiej i efektywniej? Za chwilę pokażę ci, jak rozwiązać ten problem. Dowiesz się jakie jest 6 kroków do udanego szkolenia. Kiedyś słyszałem jak właściciel firmy żalił się swojej żonie, że wysłał pracowników na drogie szkolenie i nic z tego nie wynikło. Dalej pracują tak, jak pracowali. To stracone pieniądze. „Szkolenia nie działają”, te słowa stały się puentą jego kilkuminutowego wylewania żalu. Dlaczego tak się stało? Co należy zrobić, aby szkolenie dało określony efekt i stało się inwestycją w rozwój firmy i pracowników. Bo przecież dobrze zaplanowane i zrealizowane szkolenie daję 33% wzrost zysków w przeliczeniu na 1 pracownika (więcej: Mariola Łaguna, Nowe podejście do szkoleń w organizacji w: Psychologia zarządzania w organizacji, 2010).

Po pierwsze

Należy przeprowadzić rzetelną analizę potrzeb szkoleniowych. Ważne jest, aby koncentrować się na danych o określonej jakości. Co nie oznacza, że musi być ich wiele. Lepiej mniej, ale rzetelnych informacji, niż cały wór nieprzydatnych śmieci. W jaki sposób zbieramy te dane? Ja proponuję kwestionariusze, pre-testy i post-testy, wywiad z pracownikami, obserwacja, wyniki finansowe, standardy i normy w organizacji, KPI.

Po drugie

Gdy już mam dane należy je opracować i określić obszary rozwojowe, nad którymi będę pracował. Na początku warto zdefiniować, jakie kompetencje powinien mieć pracownik wykonując daną pracę. Warto wykorzystać, jeśli są w firmie ścieżki rozwoju, standardy i procedury. To znacznie ułatwia pracę.

Po trzecie

W następnym kroku, określamy jakie cele mam zrealizować, w danym projekcie szkoleniowo – rozwojowym. Co konkretnie mam na myśli? Muszę znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

  • Co pracownik ma wiedzieć?
  • Jakie są cele organizacji?
  • Jakie są cele zespołów?
  • Jaki ma być jego stosunek do danej pracy / kompetencji?
  • Jakie są cele poszczególnych osób?
  • Co ma umieć?
  • Jak ma się zachowywać?

Po czwarte

Znając odpowiedzi na powyższe pytania, określam metody jakimi, będę pracował. Mogę do nich zaliczyć:

  • Wykład
  • On Job Training (indywidualne szkolenie w miejscu pracy)
  • Mentoring
  • Szkolenie w formie warsztatu

W piątym kroku tworzę plan działania.

Grupa Kozubik i Partnerzy -techniki sprzedazy-sprzedaz to gra

Wtedy muszę brać pod uwagę wszystkie wcześniejsze ustalenia oraz skupić się na istotnych, ale często pomijanych elementach, takich jak:

  • Kiedy najlepiej przeprowadzić projekt? (ważna może być pora roku, gdy firma miewa sezonową sprzedaż)
  • Demografia (z 20 – latkami można forsownie biegać po lesie, osobami przed emeryturą raczej nie)
  • Kto weźmie udział? (jakich pracowników połączyć w trakcie szkolenia, bo mają podobny poziom umiejętności, a z kim będę pracował indywidualnie)

Szósty element to projektowanie.

Muszę znaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jakie cele mają być zrealizowane?
  • Jakie metody i techniki zrealizują te cele?

Dopiero teraz mogę zrealizować szkolenie. Gdyby nie było tych wcześniejszych kroków, to szkolenie miałoby duże szanse na porażkę. Tego nie zaakceptuje żaden rozsądnie myślący właściciel firmy. Domknięciem całego projektu szkoleniowo – rozwojowego jest sprawdzenie, czy założone cele zostały osiągnięte.

W jakim szkoleniu wolałbyś brać udział, przygotowanym, jak opisałem powyżej czyli obejmujące 6 kroków do udanego szkolenia, które ma osiągnąć zamierzony cel, dostosowanym do specyfiki twojej pracy. Czy w takim, które będzie zlepkiem przypadkowych elementów i w konsekwencji stratą czasu i pieniędzy?

Znalazłeś w tekście “6 kroków do udanego szkolenia” elementy inspirujące i nowatorskie, a może nie zgadzasz się z autorem? Powiedz nam o tym, napisz z czym się nie zgadzasz, uargumentuj to, wzbogać tekst o swoje uwagi. Nic tak nie buduje atmosfery portalu jak inteligentni czytelnicy potrafiący zanalizować i wyartykułować swoje spostrzeżenia.